Puheterapeutit etänä
Terapeutin yhteystiedot saat palvelukoordinaattorilta
Seila Pihanurmi
Tiiminvetäjä, puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen vuonna 2021 loppuvuodesta valmistuva puheterapeutti, joka aloittelee kliinikon uraansa etäpuheterapiaa tekevänä puheterapeuttina. Loppuharjoitteluni suoritin keväällä 2021 perusterveydenhuollossa, jossa työtehtäviini kuului alle kouluikäisten lasten kielellisten taitojen arviointia ja kuntoutusta sekä lähiympäristön kanssa tehtävää yhteistyötä. Pääasiassa olen kuntouttanut puhemotoriikan pulmia, monikielisten lasten sanastoa, kehityksellistä kielihäiriötä ja viivästynyttä kielenkehitystä. Olen lisäksi työskennellyt opintojeni ohella Oulun yliopiston logopedian täydennyskoulutusten suunnittelijana, minkä lisäksi olen valmistunut fonetiikan maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2015. Olen kiinnostunut erityisesti kuulovioista sekä kielenkehityksen ja lukitaitojen yhteydestä.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Lisää varmuutta tavoitteenasetteluun – GAS-prosessi ICF-viitekehyksessä (1pv), 2024
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla (1pv), Puheterapiapalvelu Vuorovaikutus 2022
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
Kielijänne – tutkittua tietoa arvioinnista ja vaikutuksista, 2021
Lasten ja nuorten puhemotoristen taitojen arviointi ja kuntoutus, 2020
Lähiyhteisön ohjaus, 2020
Lotta Toivanen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi helmikuussa 2019 Upsalan Yliopistosta. Olen kaksikielinen, kotoisin Tornionjokilaaksosta, jonne olen kymmenen vuoden jälkeen palannut takaisin. Ennen kuin aloitin työt Premeralla työskentelin Helsingin kaupungilla ruotsinkielisenä puheterapeuttina. Aluksi Töölön terveyskeskuksessa ja myöhemmin Kallion perhekeskuksessa. Työkuvaani kuului pääasiassa ruotsinkielisten eri-ikäisten lasten kielellisten taitojen arviointia, kuntoutusta ja lähiympäristön ohjausta. Sain työssäni monipuolista kokemusta useista lasten puheterapiaan kuuluvista osa-alueista, kuten puheen tuoton ja ymmärtämisen haasteista, änkytyksestä sekä syömiseen liittyvistä pulmista. Nyt teen etäkuntoutusta suomenkielisten lasten parissa. Pidän etäpuheterapiasta, sillä se tarjoaa teknologian myötä paljon erilaisia mahdollisuuksia ja monipuolisuutta.
Koulutukseni:
- Syömistaitojen arviointi ja kuntoutus lapsilla, 2019
- Puhumaton lapsi päiväkodissa, koulussa tai vastaanotolla – voisiko olla kyse valikoivasta puhumattomuudesta (selektiivinen mutismi), 2019
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla –työpaja, (1pvä), Sirpa Tarvainen 2022
Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä), Katja Koski 2021
Christa Pekkonen Molina
Puheterapeutti
Yleistä
Valmistuin puheterapeutiksi 2017 Malagan yliopistosta. Erikoistuin
sittemmin aivovaurioiden ja aivosaurauksien logopediseksi tutkijaksi
Granadan yliopistossa. Olen ollut opiskeluajoistani lähtien aktiivisesti
mukana erilaisissa Malagan yliopiston tutkimushankkeissa tehden
afasiatutkimustyötä. Pidän sekä aikuisneurologisten asiakkaiden että
eri-ikäisten lasten kanssa työskentelemisestä. Olen saanut työkokemusta
aikuisasiakastyön lisäksi mm. kouluikäisten lasten äännevirheiden
kuntouksesta, pienten lasten viivästyneen puheen ja kielen kehityksen
tukemisesta sekä varhaisten vuorovaikutusten haasteista. Puhetta tukevien
ja korvaavien menetelmien käyttö terapiassa ja niiden ohjaaminen
lähiympäristölle kuuluvat päivittäiseen työnkuvaani. Myös melodinen
intonaatioterapia ja erilaiset puheen rytmittämisen menetelmät ovat minulle
tuttuja terapiatyövälineitä.
”Jos haluat mennä nopeasti, kulje yksin. Jos haluat edetä
pitkälle, kulje muiden rinnalla.”
Tärkeimmät lisäkoulutukset
• 2024 Lisää varmuutta tavoitteenasetteluun – GAS-prosessi ICF-viitekehyksessä (1pv)
• 09/2022 Lasten syömispulmien puheterapeuttinen kuntoutus, COLOAN, Málaga,
España (8h)
• 05/2022 Puheterapeuttinen kuntoutus sairaalaympäristössä – aikuisiän
nielemishäiriöiden arviointia ja kuntoutusta, COLOAN, Málaga, España (10h)
• 4-6/2022 ?Näkökulmia lasten ja aikuisten syömisvaikeuksien arviointiin ja
kuntoutukseen?, Oulun yliopisto
• 04/2022 Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla ?työpaja, (8h)
• 12/2021 Experto en tartamudez (änkytyksen asiantuntijakoulutus), Gonzalo
Leal, Malaga, España (16h)
• 11/2021 Nimeäminen ja sananlöytäminen: arviointi, kuntoutus ja vanhempien
ohjaaminen (1 pvä)
• 10/2021 Kerronnan pulmat: arvionti, kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen (1
pvä)
• 09/2021 Konkreettisia vinkkejä ja työkaluja äänteiden oppimiseen (1 pvä)
• 02/2021 Kielellisten pulmien kuntoutus: sanavarasto, kerronnan taidot ja
puheen ymmärtäminen
• ”Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä
parissa: Miksi ja miten?” (1 pv – etänä), Leea Mattila – MindLink, 2021
• ”Itsesäätely, toiminnanohjaus ja toimintakykyikkuna” (3 pv – etänä), Heli
Isomäki – Ludus Oy, 2020
• ”NRDLS, Uusi Reynell -käyttökoulutus” (1 pv – etänä), Hogrefe Psykologien
Kustannus Oy, 2020
• 2-6-vuotiaiden lasten nielemishäiriöt: kliiniseen käytäntöön perustuva
puheterapeuttinen kuntoutus (2 pv), Koulutuskeskus SCIRE, Malaga, 2020
• Discalculia: arviointi ja kuntoutus (1 vk), Malagan yliopisto, 2019
• ”PECS-kuvanvaihtomenetelmäkoulutus” (3 pv), Koulutuskeskus SCIRE, Malaga,
2019
• Brain training-tekniikat kognitiivisten toimintojen parantamiseksi
iäkkäillä (1 pv), Malagan yliopisto, 2019
• Afasian logopedinen arviointi ja kuntoutus (100 tuntia), Koulutuskeskus
MÁS FORMACIÓN, Malaga, 2019
• Änkytyksen kuntoutus? (40 tuntia), Gonzalo Leal – Koulutuskeskus SCIRE,
Malaga, 2019
• Toiminnanohjaus ja sosiaalinen kognitio (2 pv): Hoito- ja
kuntoutuskeskus GLÍA, Malaga, 2019
• Funktionaalisen ja rakenteellisen aivokuvauksen kliininen soveltaminen
(2 pv): Hoito- ja kuntoutuskeskus GLÍA, Malaga, 2018
• Logopedinen kuntoutus, lapset ja aivovamma (3 pv): Hoito- ja
kuntoutuskeskus GLÍA, Málaga, 2018
• Äännevirheiden kuntoutus: TSH Franklin Susanibar -menetelmä (3 pv):
Koulutuskeskus SCIRE, Malaga, syyskuu 2018
• Suun ja kasvojen alueen myofunktionaalinen kuntoutus (125 tuntia):
FUENSOCIAL, Fuengirola, 2016-2017
• Suulakihalkioiden logopedinen hoito (1 pv): FUENSOCIAL, Fuengirola, 2017
• Hoito- ja kuntoutustekniikat traumaattisissa aivovaurioissa (1 pv):
Malagan yliopisto, 2017
Heta Pääkkönen
Puheterapeutti, FM
Yleistä
Olen valmistunut puheterapeutiksi 2020 keväällä Oulun yliopistosta. Työuralleni ponnistin harjoittelun kautta Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenneurologian osastolta, jossa työnkuvaani kuului puheen ja kielen kehityksen arvioiminen osana moniammatillista tiimiä. Harjoittelun jälkeen työskentelin perusterveydenhuollossa puheterapeuttina arvioiden ja kuntouttaen alle kouluikäisiä lapsia. Yksityiselle puolelle siirryin vuoden 2022 alussa. Tällä hetkellä teen pääasiassa kuntoutustyötä lasten ja nuorten parissa sekä etä- että lähiterapiana. Minulla on kokemusta mm. vuorovaikutuspulmien, viiveisen puheen kehityksen, sanaston ja artikulaatiovirheiden kuntoutuksesta sekä AAC-keinojen (kuvat ja viittomat) käytöstä. Kuntoutustyössä pidän tärkeänä yhteistyötä lähiympäristön sekä muiden ammattilaisten kanssa.
Tärkeimmät lisäkoulutukset
Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin -verkkokoulutus, Kipinäkeskus 2020
Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla -työpaja, Puheterapiapalvelu vuorovaikutus 2022
Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe, Katja Koski 2022
Etäterapia nykyaikaisin metodein -verkkokurssi, Premera 2022
Lisää varmuutta tavoitteenasetteluun – GAS-prosessi ICF-viitekehyksessä, 2024