Lukivaikeus on kapea-alainen oppimisen erityisvaikeus, joka vaikuttaa lukemisen ja kirjoittamisen tarkkuuteen ja sujuvuuteen.
Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen perusta on kielellisessä tietoisuudessa, joka alkaa kehittyä tyypillisesti noin viiden-kuuden vuoden iässä. Erityisesti fonologinen tietoisuus on lukitaitojen kannalta olennaista: lapsi oivaltaa sanojen koostuvan tavuista ja tavujen äänteistä. Tämän jälkeen kehittyy kirjain-äännevastaavuus, eli ymmärrys siitä, että tietty kirjain edustaa tiettyä äännettä. Usein lapsi alkaa esimerkiksi pohtia, millä kirjaimella tai äänteellä jokin sana alkaa. Myös riimittely kertoo fonologisen tietoisuuden heräämisestä.
Suomen kielen kirjain-äännevastaavuudet ovat hyvin yksiselitteisiä, eikä lukivaikeuteen suomenkielisillä lapsilla yleensä liity runsaasti lukemisen virheellisyyttä, vaan enemmän hitautta. Tarkkuudessakin voi kuitenkin olla jonkin verran ongelmia. Yleinen kompastuskivi suomen kielessä ovat esimerkiksi äänteiden pituuden vaihtelut (tuli – tuuli, kuka – kukka).
Jos tekninen lukutaito on heikko ja lukeminen vaatii ponnistelua, luetun sisällön ymmärtämiseen jää vain vähän kapasiteettia. Joskus luetun ymmärtäminen voi olla puutteellista, vaikka tekninen lukutaito olisikin riittävä. Olennaisen tiedon löytäminen tekstistä ei ehkä onnistu, ja esimerkiksi koulussa tehtävänantojen ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Myös tuottavan kirjoittamisen taidoissa voi olla puutteita: ajatuksia on vaikea pukea kirjoitetuiksi sanoiksi. Näiden taitojen vaatimustasot kasvavat jo ala-asteella lähes kaikissa oppiaineissa, ja etenkin jos lukivaikeus on jäänyt huomaamatta, koulumenestys voi kärsiä sellaisissakin aineissa, joista oppilas on kiinnostunut ja joiden sisältöjä hän periaatteessa pystyisi omaksumaan.
Lukivaikeus on riski opinnoista syrjäytymiselle. Siksi vaikeuksien tunnistaminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää. Tällöin voidaan tukea taitojen kehittymistä sekä mukauttaa esimerkiksi koulussa lukuaineiden opetusta siten, että lukivaikeus häiritsee asioiden omaksumista mahdollisimman vähän.